2014 blev verkligen ett spännande, roligt, omvälvande och underbart år!
Utbildningen
Året på högskolan har varit lärorik och stundom intensivt och klurigt. Under sex veckor på våren var jag ute på praktik på ett av gymnasierna här i stan och det bekräftade bara mitt val att bli lärare. Det var sex otroligt roliga, utmanande och intensiva veckor som avslutades med Påsklov och spabesök. Nu i december har jag även fått förmånen att vikariera på samma skola vilket har varit otroligt roligt. Några tentor och hemtentor har det också blivit under året och min VG-svit har hållit i sig, till min stora förtjusning. I januari firade jag med tårta...
Utflykter:
Många utflykter har det blivit under året. Både korta men även några längre. Några platser har vi besökt flera gånger bara för att vi tycker om dem så mycket.
Det blev både ett, två och tre besök på Höganäs Saluhall som har ett fantastiskt fik och en supertrevlig saluhall med mängder av närproducerade råvaror av hög kvalité. När vi ändå var i Höganäs besökte vi de olika outlets som finns på området samt tog en avstickare till vackra Mölle.
Ett besöksmål på hemmaplan som jag cyklade till både på våren och sommaren är Särdals Kvarn där jag köper min olja och all sylt (förutom den jag gör själv). På sommaren blev det dessutom några mysiga fikastunder i deras trädgård.

En gång på våren och en gång på försommaren körde jag och Mamma bil upp till Stockholm. Första gången för att hämta saker hemma hos min syster och andra gången för att hälsa på min bror i Uppsala som precis hade fått barn. På vägen hem från Uppsala där början på juni blev vi lite nostalgiska och körde vi inom Strängnäs där vi åt lunch på supermysiga Grassagården.

I flera år har jag och Mamma pratat om att tura Helsingborg/Helsingör och i sommar blev det äntligen av.
En av årets bästa utflykter var den till Tomatens Hus som ligger strax utanför Landskrona. Ett fantastiskt ställe fyllt med tomater i alla dess färger och former, örter och annat som hör trädgårdslandet till. För att inte tala om deras underbara fik/restaurang där jag åt den godaste paj jag någonsin ätit.

När solen stod som högst på himlen och hela Sverige badade i grönska och sol åkte jag och Mamma Skåne runt. Eller vi tog oss snarare till Österlen där vi åkte förbi och inom en massa mysiga byar, besökte Kiviks musteri och avnjöt en glass i solnedgången i Helsingborg - bara för att nämna några stopp.

När sommaren övergick i höst var det Skördefest på Tjolöholms Slott. Jag klädde mig i höstkläder medan solen sken från en klarblå himmel och det var närmare 20 grader varmt, är det höst så är det!
Lägenhetsbyte:
I april blev det klart! Jag köpte lägenhet! Ett par månader tidigare hade tanken väckts på att flytta och när jag hittade min pärla fanns det inget att vänta på utan jag slog till. De tre månader som följde var allt annat än roliga, mina 22 kvm blev bara mindre och mindre och lägenheten blev bara varmare och varmare. Jag tillbringade därför större delen av våren och sommaren ute hos Mamma där jag fick andas frisk luft och påta runt i trädgårdslandet. Vi åt fantastiskt mat, myste i trädgården, solade, skrattade och bara njöt av livet! Den 25 juli hämtade jag nycklarna och sedan var det dags att flytta in. Det kändes till en början konstigt men allteftersom jag packade upp och kom iordning kändes lägenheten mer och mer som hemma. Nu älskar jag den och kan inte riktigt förstå hur jag kunde bo i de där 22 kvm tidigare...utan ugn dessutom..hemska tider!
Mousserat när papperna blev påskrivna...
Äkta vara när jag fick nycklarna i handen...
Första bilden på lägenheten...

I mitten av september hade jag en liten inflyttningsfest här hemma där jag bjöd in härliga vänner och hade en supertrevlig kväll!

Högtider:
Påskhelgen var varm och solig. Vi åt mängder med god mat (som inte alltid såg så vacker ut) och njöt ute i trädgården hela helgen.

Lucia firade jag med att sjunga i Snöstorps Kyrka med min kör. Fullsatt och stämningsfullt!
Sen kom den underbara julen som firades med julbad, en massa god mat, ännu mer julgodis och mängder med avkoppling. Underbart!

Det godaste jag tillverkat:
Att publicera allt gott jag lagat och ätit under det gångna året skulle ta en smärre evighet. För att inte tala om hur långt det inlägget skulle bli. Istället har jag fått välja ut några saker som sticker ut lite extra, några riktiga tiopoängare...
Den fantastiska rabarberkakan som åts med vaniljsås på en filt i gräset.
Rabarber- och jordgubbssylten var bortom alla gränser i fråga om smak. Den var så bra att den hamnade på blogg.se förstasida.
Trots att den inte riktigt såg ut som en tigerkaka i genomskärning var den helt magiskt god
Sommaren bjöd på grillat i mängder och det godaste tillbehöret var dessa ugnsbakade nypotatisar
Jordgubbstårta, behöver jag säga mer?
Min första egentillverkade smörgåstårta, ljuvligt!
Efter besöker på Tomatens Hus försökte vi oss på att göra en egen tomatpaj. Vilken paj sedan!
Godaste muffinsen jag skapat; choklad- och banan, bär och äppel- och kanel.
En varm sommardag försökte jag mig på att göra småkakor och ack vad goda de blev. Gick åt som smör i solsken gjorde de också.
När julen nalkades kokade jag seg, härlig chokladkola.
För att inte tala om alla lussebullar som bor i min frys
Eller min första, egna julskinka
Eller Rocky Road, min stora favorit!!
Jag kan inte ta åt mig äran för det men en av årets godaste måltider är denna, kalkon med klassiska tillbehör
Och en fantastisk äppelpaj med vaniljsås till dessert.
Hårfärgsbyte:
Från mörkt i januari till kortare och ljust i november

Resor:
När sommaren närmade sig sitt slut och jag äntligen fick lite semester åkte jag och mamma ner till Kreta för att njuta av sol och bad på femstjärnigt hotell i en underbar vecka.

Lite annat smått och gott:
Det är svårt det här med att summera ett helt år! Det är så mycket som händer som är värt att komma ihåg lite extra, det kan vara stora saker som en resa till solen men även de där små sakerna som att äta kvällsmat på altanen, gå en kvällspromenad i solnedgången, ligga på stranden och njuta av solens strålar, se den första snön falla, sova med fönstret öppet varma sommarnätter, baka bröd och få hela hemmet att dofta hembakat, cykla längs en slingrande stig, kura in sig i en filt och läsa en bra bok eller träffa vackra människor som får en betydande del i ens liv. Som vanligt vill jag skicka ett tack till alla ni som har varit med mig under årets 365 dagar! Både gamla och nya människor i mitt liv varav vissa speciella lite extra...Nu ser jag verkligen framemot 2015, med tanke på hur 2014 slutar (på bästa tänkbara sätt) kommer nästa år bli magiskt!
Trots att jag jobbade hela sommaren hann jag njuta av värmen efter jobbet. Gärna på stranden med en picknickkorg och fint sällskap.
Den vackraste solnedgången beskådade jag på Skallen i Haverdal.
Innan jag gick och lade mig strosade jag längs strandkanten och hörde vågornas kluckande
Sommarkvällar, vad kan jag säga?
Försökte mig på odling i mamma provosoriska växthus, det gick sådär. Tomaten klarade sig bäst av det jag  planterade!

Den godaste maten åt jag på Tillsammans med fina vänner. Premiärkvällen, quizkvällar, AW och säsongsavslutningen.
Träning, träning, träning! Jag vilade i princip aldrig från träningen i somras och formen var på topp...
För ska man äta svenska jordgubbar med grädde och socker ett par gånger i veckan behöver kroppen hållas igång
Nyplockade björnbär på morgonpromenaden
Man tager vad man haver!
Heagårds Skafferi meddelade att de lade ner verksamheten och jag och Mamma njöt som aldrig förr när vi var där sista kvällen. En ljuvlig meny och fin underhållning i form av Jack Vreeswijk.

Självklart bjöd året på ett par spabesök också. I Båstad njöt vi av afternoon tea, underbara bufféer och trerättersmenyer, män som masserar med heta stenar och välbehövlig avkoppling. När jag fyllde år åkte vi till Varberg och Kurortshotellet för att fira min födelsedag. En otroligt härlig helg!
Kanelbullen från Feldt´s förgyllde Kanelbullens Dag.